Tłuszcz rybi wzmacnia kości

Zawarte w tłuszczu rybim kwasy omega-3 wzmagają gęstość tkanki kostnej młodych mężczyzn. To kolejny dowód na to, że są niezbędnym składnikiem naszej diety i mają korzystny wpływ na nasze zdrowie.

 

Naukowcy z uniwersytetu w Umea w Szwecji prowadzili badania na grupie 78 młodych mężczyzn. Między 16. a 24. rokiem życia pacjentom trzykrotnie zmierzono gęstość kości. Dodatkowo, gdy ukończyli 22 lata sprawdzono im poziom kwasów omega-3 we krwi. Gęstość tkanki kostnej jest miernikiem stosowanym do oceny zdrowia kości, m.in. ich wytrzymałości na złamania.

Najmocniejsze kości (kręgosłupa, kończyn i inne) mieli mężczyźni z najwyższym stężeniem tych tłuszczów w organizmie, a zwłaszcza kwasu dokozaheksanowego (DHA). W tej samej grupie odnotowano też najwyższy przyrost masy kostnej w badanym okresie.

Badacze uważają, że kwasy omega-3 mogą regulować formowanie się kości poprzez wpływ na metabolizm wapnia w organizmie bądź produkcję ważnego białka tkanki łącznej – kolagenu.


Bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 są tłuste ryby morskie, orzechy i nasiona lnu.


Związki te korzystnie wpływają na serce i układ krążenia, układ nerwowy i obniżają ryzyko wielu schorzeń o podłożu zapalnym – nowotwory, choroby autoagresywne.

O najnowszych szwedzkich badaniach można przeczytać w „American Journal of Clinical Nutrition”.

Zródło : PAP

 

Leave a Reply