Owsianka na zły cholesterol

kwiecień 19, 2007


Owsianka na zły cholesterol

Spożywanie produktów owsianych obniża poziom „złego” cholesterolu i tym samym zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej serca – wynika z analiz przeprowadzonych przez naukowców brytyjskich.

Naukowcy z University of Teesside w Middlesbrough przeanalizowali dane zebrane w trakcie 10 różnych badań dotyczących wpływu produktów z pełnego ziarna na zdrowie dorosłych osób. Osiem projektów badawczych uwzględniało produkty z pełnego owsa. Łącznie w badaniach udział wzięło 914 osób, które miały przynajmniej jeden z głównych czynników ryzyka choroby wieńcowej.

Okazało się, że dieta bogata w pokarmy z pełnego ziarna owsa może pomóc zredukować stężenie cholesterolu we krwi i w ten sposób zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej.

Naukowcy zaznaczają jednak, że, by stwierdzić dobroczynny wpływ owsa na ryzyko choroby wieńcowej, potrzebne są długoterminowe badania. Wszystkie uwzględnione w analizie projekty badawcze trwały bowiem krótko (4-8 tygodni) i były prowadzone w małych grupkach pacjentów. Poza tym, większość była całkowicie lub częściowo finansowana przez firmy czerpiące zyski ze sprzedaży produktów zbożowych.

Choroba wieńcowa serca jest jednym z najczęstszych schorzeń układu krążenia. Rozwija się w efekcie zwężenia naczyń krwionośnych (tzw. wieńcowych) odżywiających mięsień sercowy, co powoduje niedokrwienie serca. Jednym z poważniejszych czynników wpływających na ryzyko tego schorzenia jest wysoki poziom całkowitego oraz „złego” cholesterolu, który prowadzi do miażdżycy naczyń.

Informację na ten temat podaje serwis internetowy „EurekAlert”.

Zródło : PAP