Bukiet sałat z sosem tzatziki

kwiecień 23, 2007

 

Bukiet sałat z sosem tzatziki

Składniki:

Po kilka liści sałat : lodowej , roszponki , rukoli ,
10-12 pomidorków koktajlowych
2 ogórki sałatkowe
1 papryka żółta , 1 papryka czerwona
filet z piersi kurczaka
sól , pieprz
oliwa z oliwek do smażenia

 

Sos tzatziki :

25 dag jogurtu naturalnego
1 ogórek sałatkowy
4 ząbki czosnku
4 łyżeczki posiekanego koperku
sól , biały pieprz

Sposób przygotowania :

Opłucz liście sałaty , dokładnie osusz , porwij na małe kawałki.
Umyj pomidory i ogórki , pokrój w grubą kostkę.
Papryki przekrój wzdłuż na pół , oczyść z pestek , potnij na duże kawałki.

Opłukaj filet z piersi , osusz. Rozgrzej mocno oliwę , usmaż mięso
na złoty kolor z obu stron. (ok. 10 minut) . Oprósz solą i pieprzem.
Wystudzone pokrój na kawałki.

Przygotuj sos tzatziki :

Obrane ogórki przekrój wzdłuż , usuń środki z pestkami , miąższ zetrzyj
na tarce. Obierz czosnek , przeciśnij przez praskę.
Jogurt utrzyj z sola i pieprzem , wymieszaj z czosnkiem , ogórkami i koperkiem.

Pokrojone warzywa i kurczaka przełóż do miseczki. Oprósz solą i pieprzem.
Podawać polane sosem tzatziki.

Smacznego :)

 

 

Mniej soli, zdrowiej dla serca

kwiecień 23, 2007

 

 

Mniej soli, zdrowiej dla serca

Zredukowanie soli w naszej diecie zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę sercowo-naczyniową o jedną czwartą, a ryzyko śmierci z powodu tej choroby nawet pięciokrotnie – donoszą amerykańscy naukowcy na łamach pisma „British Medical Journal”.

 

Choroba sercowo-naczyniowa dotyczy przede wszystkim tętnic i serca. Może prowadzić do zawału serca. Schorzenie to jest główną przyczyną śmierci na świecie, powodując około 30,9 proc. wszystkich zgonów.

Wiadomo, że zmniejszenie spożycia soli wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. W swojej najnowszej pracy naukowcy z Bostonu wykazali po raz pierwszy, że zmniejszenie ilości soli w diecie redukuje długoterminowe ryzyko choroby sercowo-naczyniowej.

Efekt ograniczenia spożycia soli na ciśnienia krwi sprawdzono w badaniu uczestników dwóch projektów z lat dziewięćdziesiątych. Wszyscy mieli podwyższone ciśnienie krwi, a tym samym zwiększone ryzyko problemów sercowo-naczyniowych.

Badani zmniejszyli ilość soli w diecie o około 25-35 procent. Grupę kontrolną stanowili pacjenci, którzy nie stosowali ograniczeń w spożyciu soli.

Analiza wyników eksperymentu wykazała, że zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca i układu krążenia wynikającego z ograniczenia spożycia soli, było znaczne. Osoby z podwyższonym ciśnieniem krwi miały w związku z ograniczeniem soli obniżone ryzyko o około 25 procent w badaniach powtórzonych po 10-15 latach. Śmiertelność udało się obniżyć o około 20 procent.

Zródło : PAP