Tran przeciw depresji

czerwiec 14, 2007

bodman_5


Tran przeciw depresji

Łyżeczka tranu z dorsza dziennie może zapobiegać depresji – twierdzą norwescy naukowcy, których praca ukazała się na łamach „Journal of Affective Disorders”.

 

Naukowcy z Uniwersytetu w Bergen przeprowadzili badania w grupie niemal 22 tys. osób powyżej 40 roku życia. Podczas badań zebrano dane na temat różnych czynników wpływających na ryzyko depresji, jak wiek, płeć, palenie, picie kawy i alkoholu, wykształcenie i aktywność fizyczna.

Jak zaobserwowali badacze, ochotnicy, którzy regularnie przyjmowali tran byli o 30 proc. mniej podatni na depresję niż ci, którzy tranu nie przyjmowali. Im dłużej był podawany tran, tym mniejsze było zagrożenie depresją. Ogółem, w grupie stosującej tran odsetek cierpiących na depresję wynosił 2,5 proc., w porównaniu z 3,8 proc. w grupie kontrolnej.

Niektórzy z komentujących pracę specjalistów zwracają uwagę, że lepsze samopoczucie pacjentów pijących tran może wynikać z jego korzystnego wpływu na układ krążenia, a nie z bezpośredniego antydepresyjnego działania. Krytycy tych badań podkreślają też, że ich autorzy nie wzięli pod uwagę różnic w zamożności pacjentów – uważa się, że bogaci mają mniej powodów do zmartwień.

Tran obfituje w kwasy tłuszczowe omega–3 o wielostronnie korzystnym działaniu na zdrowie. Wcześniejsze badania innych naukowców wskazywały między innymi, że kwasy te poprawiają rozwój mózgu u dzieci, pozytywnie wpływają na pracę układu krążenia – np. zmniejszają ryzyko udaru mózgu i zawału serca oraz mogą obniżać ryzyko nowotworów.

Zródło : PAP

 

Śpij, bo utyjesz

czerwiec 14, 2007

bodman_6


Śpij, bo utyjesz

Osoby, które cierpią na bezsenność i w związku z tym regularnie się nie wysypiają, rzadziej same przyrządzają sobie posiłki, a częściej korzystają z niezdrowych fast-foodów – zaobserwowała amerykańska badaczka. Jej zdaniem, ta mało wartościowa dieta może prowadzić do nadwagi i problemów zdrowotnych.

 

Dr Mindy Engle-Friedman z City University w Nowym Jorku przeprowadziła badania w grupie 9 studentek i 12 studentów. Wszystkich poproszono o wypełnienie ankiet na temat diety i nawyków związanych z jedzeniem. Przez 7 dni uczestnicy testu prowadzili pamiętniki, zapisując codziennie jak długo spali ostatniej nocy i co jedli w ciągu dnia.

Jak wykazały analizy, osoby, które miały objawy bezsenności, takie jak problemy z przespaniem całej nocy, z zasypianiem czy budzeniem się częściej jadały posiłki w restauracjach i fast–foodach, niż osoby, u których nie obserwowano problemów ze snem.

Wyniki badań zostały zaprezentowane na 21 dorocznym spotkaniu Associated Professional Sleep Societies (APSS) pt.: „SLEEP 2007”, które odbywa się w Westchester w stanie Illinois.

 

– Nasze badania wskazują, że osoby, które mają problemy ze snem, rzadziej jadają w domu, a częściej korzystają z restauracji typu Fast-food – komentuje dr Engel-Friedman. Zdaniem badaczki, tego typu jedzenie jest mniej czasochłonne, a jednocześnie mniej wartościowe, niż posiłki, które przygotowujemy samodzielnie. – Z czasem, takie odżywianie się może prowadzić do nadwagi i towarzyszących jej problemów zdrowotnych – podkreśla.

Zgodnie z zaleceniami lekarzy specjalistów, aby zachować dobre zdrowie i maksymalną sprawność umysłową oraz fizyczną osoby dorosłe powinny przesypiać w nocy od 7 do 8 godzin. Pacjenci, którzy obserwują u siebie problemy ze snem, np. bezsenność, powinni koniecznie zgłosić się z tym problemem do lekarza. Z najnowszych badaniach wynika bowiem, że regularne niedobory snu prowadzą do kłopotów zdrowotnych, jak depresja, otyłość, choroby serca czy cukrzyca.

Zródło : PAP

Poznaj Sposób na bezsenność